maanantai 10. kesäkuuta 2013

Taaperoimetyksestä

Äitini imetti minua ja kaikkia siskojani 11 kuukautta ja olen tietysti ennen lapsen saamista (ja varsinkin ennen perehtymistä ravitsemusasioihin muutama vuosi takaperin) ollut siinä uskossa, että lapsia imetetään noin vuoden ikään, kun en ole asiaa sen tarkemmin vaivautunut miettimään. Joskus kun on tullut eteen kuvia tai juttuja taaperoimetyksestä niin reaktioni on ollut, että se on outoa. Olen ajatellut, että olisi todella outoa imettää lasta, joka jo kävelee ja puhuu sillä liitän imetyksen mielikuvallisesti juuri pieneen vauvaan kuten varmaan suurin osa muistakin länsimaisista ihmisistä. Toisaalta samalla lailla olen naureskellut, että onpa outoa, että joku 3-vuotias pitää vielä vaippaa, sillä olen myös kuvitellut, että lapset oppivat kuiviksi siirtyessään vauvoista taaperoiksi ja olen vasta nyt äitiyden myötä kuullut, että oikeasti näin ei (aina) olekaan.

Olen kuitenkin nyt viime aikoina saanut itseni melko hyvin aivopestyä jo toiseen suuntaan, eli pitämään pitkää imetystä luonnollisena asiana ja vakuuttamaan itseäni siitä, että voisin itse tehdä niin. Haluaisin imettää pitkään sen kiistattomien hyötyjen vuoksi, joita tässä blogauksessa on hyvin listattu. Ymmärrän järjellä, että tuo outo kuvitelma siitä, että vain pikkuvauvat syövät maitoa on vain meidän kulttuurimme ja aikakautemme tuotos, mutta menee aikaa ennen kuin vahvan mielikuvan saa omassa päässään käännettyä toiseksi :)

Tällä hetkellä kuitenkin suunnitelmanani on, että imetän niin pitkään kuin mimmi haluaa tai kunnes vieroittuminen käy jollain lailla helposti ja kuin itsestään. Näinhän saattaa käydä jo ennen vuoden ikää ja toisaalta taas hän saattaa haluta imeä useammin vuoden. Tavallaan minua ahdistaa ajatus siitä, että olisin vielä todella paljon pidempään "kiinni" lapsessa, sillä kaipaisin jo päästä tekemään vähän detox-puhdistusta kroppaan Nepalin vuosien jälkeen ja käyttämään omia vaatteitani imetyspaitojen sijasta, joissa tunnen itseni teiniksi. (En ole käyttänyt teinivuosien jälkeen narutoppeja...) Toisaalta hävettää näin pinnallinen ajattelu. Onneksi taaperoa imettäessä ei ilmeisesti joudu oikeasti olemaan niin paljon lapsen saatavilla kuin pikkuvauvan kanssa vaan imetystä voi rajoittaa esimerkiksi ilta- ja aamuimetyksiin, ja äiti voi olla jopa muutamia päiviäkin pois, eikä tämä kaada lapsen ravitsemusta tai lopeta imetystä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti